یک ماژول دما و رطوبت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یکی از پر کاربردترین ماژول های الکترونیکی ، ماژول های اندازه گیری دما و رطوبت یا در اصطلاح ماژول های دما رطوبت میباشد. در این مقاله به تشریح عملکرد این ماژول ها و ویژگی ها و پارامترها مهم در انتخاب سنسور های دما و رطوبت میپردازیم .
ماژول، دما، رطوبت، ترموستات

فهرست مطالب

اهمیت اندازه گیری دما و رطوبت

ماژول دما و رطوبت از پرکاربردترین ماژول های  محیطی هستند. ماژول های اندازه گیری رطوبت گاهی اوقات به عنوان رطوبت سنج نیز شناخته می شوند. این دستگاه ها برای اندازه گیری رطوبت واقعی هوا در هر نقطه یا در هر مکان مورد استفاده قرار می گیرند. چنین دستگاه‌هایی معمولاً در شرایطی استفاده می‌شوند که شرایط هوا ممکن است متغیر باشد یا به دلایل مختلف شرایط هوا باید کنترل شود.
رطوبت وجود آب در هوا است. مقدار بخار آب موجود در هوا نه تنها بر راحتی شخصی تأثیر می گذارد، بلکه می تواند بر فرآیندهای مختلف تولید در کاربردهای صنعتی نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در صنعت نیمه هادی، سطوح رطوبت یا رطوبت باید به درستی کنترل و نظارت شود تا از پردازش مناسب ویفر اطمینان حاصل شود. کنترل رطوبت نیز اغلب برای انکوباتورها، تجهیزات تنفسی، استریل کننده ها و محصولات بیولوژیکی مهم است. علاوه بر این، وجود بخار آب ممکن است بر فرآیندهای مختلف شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی دیگر نیز تأثیر بگذارد.
اندازه گیری دما و رطوبت در محیط می تواند حیاتی باشد، زیرا هر چه رطوبت بیشتر باشد، گرمتر به نظر می رسد. در صنایع، اندازه گیری رطوبت اغلب مهم است زیرا می تواند بر سلامت و ایمنی پرسنل و همچنین هزینه محصول تأثیر بگذارد. در نتیجه، سنسورهای دما و رطوبت اغلب بسیار مهم هستند.
اندازه گیری دما و رطوبت از عناصر مهم گزارش های آب و هوا است زیرا وجود رطوبت احتمال شبنم، مه یا بارش را نشان می دهد. رطوبت نسبی بیشتر باعث کاهش اثر بخشی تعریق به منظور خنک کردن بدن می شود. این به این دلیل است که از تبخیر تعریق از پوست جلوگیری می شود. این اثر در جدول شاخص حرارتی اندازه گیری می شود. در نتیجه، اغلب ممکن است در طول تابستان در مناطقی که رطوبت نسبی بالاتری وجود دارد، گرمتر احساس شود.

اندازه گیری رطوبت : 

به میزان اشباع شدن یک گاز و یا یک فضا با بخارات آب ، رطوبت نسبی گفته می شود.
رطوبت نسبی رایج ترین پارامتر برای اندازه گیری رطوبت می باشد. معمولا به صورت درصد % بیان شده و با علامت % RH نمایش داده می شود. عبارت رطوبت نسبی (Relative Humidity) به اختصار RH  نوشته می شود.

پارامترهای مهم در انتخاب سنسور دما و رطوبت

در انتخاب سنسورهای دما و رطوبت، مهم است که مشخصات خاصی را در نظر داشته باشید. از جمله:
  • تکرارپذیری
  • دقت
  • ثبات دراز مدت
  • قابلیت تعویض
  • توانایی بازیابی از تراکم
  • مقاومت در برابر آلاینده های فیزیکی و شیمیایی
  • بسته بندی
  • اندازه
  • اثربخشی هزینه
معرفی، مشخصات و نحوه عملکرد تعدادی از ماژول های اندازه گیری دما و رطوبت در قسمت محصولات دما و رطوبت قرار دارد.  

مطالبــــ وبلاگ

عکس شاخص ساخت power 0-30 v
خودت بساز
آلیا الکترونیک

ساخت منیع تغذیه 0 تا 30 ولت آزمایشگاهی با پاور کامپیوتر

در این آموزش فرا خواهید گرفته که چگونه قدم قدم یک پاور کامپیوتر را به یک منبع تغذیه آزمایشگاهی با قابلیت کنترل ولتاژ تبدیل کنید .
ولتاژ خروجی صفر تا 35 ولت
جریان خروجی حداکثر 8 آمپر
این آموزش تا اخر مطالعه کنید .

ادامه مطلب »
آموزش مدارات کاربردی
آلیا الکترونیک

مدار تستر اپتوکوپلر (pc817)

اپتو کوپلر pc817 یکی از پر کاربردترین قطعات الکترونیکی هست، که در سیستم های الکترونیکی استفاده می شود در این مقاله در ابتدا با اپتور کوپلر آشنا می شوید و سپس مدار تست اپتو pc817 را فراخواهید گرفت در پایان می توانید کلیه مدارات و نقشه های مورد نیاز را تهیه کنید.

ادامه مطلب »

دیدگاهای مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اینستاگرم یوتیوب واتس آپ واتس آپ تلگرام