لامپ های LED رشد گیاه

در این پست مطالبی همچون انواع لامپ های رشد گیاه ، کاربردشان ، مزایا و معایب ، مواردی مهم جهت انتخاب و دیگر سوالاتی که ممکن برای هرکسی پیش بیاد ارائه شده است
لامپ-های-led-رشد-گیاه

فهرست مطالب

لامپ های رشد گیاه

لامپ های رشد گیاه چیست ؟
لامپ مخصوص گیاه یک منبع نور مصنوعی و یکی از انواع لامپ به شمار می رود که با استفاده از تجهیزات الکتریکی و با انتشار نور مناسب برای فتوسنتز، برای تحریک رشد گیاهان بکار می رود.
چراغ رشد گیاه برای محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرد که نور طبیعی برای رشد گیاهان وجود ندارد و یا منبع نور موجود، برای پرورش گیاه کفایت نمی کند. اگر شما قصد دارید گیاهی را داخل اتاق خود پرورش دهید، بعد از مدتی متوجه می شوید که گیاه شما رنگ پریده و بی طراوت شده است. دلیل اصلی این اتفاق، عدم تأمین نیازهای نوری گیاه، به میزان کافی است.
طرز کار لامپ رشد گیاه :
طرز کار این محصول به این صورت است که این لامپ طیف نوری شبیه به نور خورشید ایجاد می کند و یا روی طیف مورد نیاز گیاه تنظیم می شود. این نوع چراغ در انواع مختلف و با توان های متفاوت برای انواع گیاهان تولید و عرضه می شود.
راهنمای خرید لامپ های رشد گیاه :
  1. 1) قابل تنظیم بودن چراغ و لامپ پرورش گیاه
  2. 2) نوع لامپ و کارکرد آن
  3. 3) تکنولوژی ساخت
  4. 4) طیف نوری
  5. 5) توان و منطقه پوشش دهی لامپ
  6. 6) زاویه پرتو
  7. 7) وجود خنک کننده و هیت سینک
انواع لامپ رشد گیاه از نظر کارکرد :
  • 1) نور قرمز برای رشد گل و میوه
  • 2) نور آبی برای رشد شاخ و برگ
  • 3) نور سبز به رشد بهتر گیاه کمک می کند و به واسطه رنگ این نور، گیاه جلوه بهتری پیدا می کند.
  • 4) نور و لامپ بنفش برای رشد گیاه و پرورش برخی از گیاهان خانگی
  • 5) لامپ رشد گیاه سفید
 
انواع لامپ رشد گیاه از نظر شکل :
  1. لامپ LED رشد گیاه : لامپ ال ای دی رشد گیاه حرارتی تولید نمی کند و کم مصرف است. این لامپ مخصوص رشد گیاه است و قابلیت شبیه سازی ۵۷۰۰ کلوین دمای رنگ از نور خورشید را دارد. این محصول با تولید نور آبی و قرمز، می تواند به رشد و گل دهی گیاهان کمک کند.قیمت لامپ های ال ای دی نسبت به انواع دیگر این نوع لامپ ها گران تر است اما با پیشرفت فناوری و تولید انبوه این لامپ ها، احتمال کاهش قیمت این کالا نیز وجود خواهد داشت.
  2. لامپ رشته ای رشد گیاه : نور این لامپ ها در ترکیب با نور طبیعی خورشید، برای چندین گیاه مؤثر است. لامپ های رشته ای از خود حرارت تولید می کنند. به همین علت، برای جلوگیری از سوختن گل و گیاهان، لازم است آن ها را در فاصله حداقل ۶۰ سانتی متری از لامپ ها قرار دهید.نور تولیدشده توسط این لامپ ها، عمدتاً قرمز است و بهتر است با لامپ هایی که متمرکز بر تولید نور آبی هستند، استفاده شوند (مانند لامپ های فلورسنت). این لامپ ها قیمت چندان بالایی نیز ندارند.
  3. لامپ باغبانی رشد گیاه : لامپ های باغبانی طیف رنگی کاملی برای پرورش گیاه در مراحل مختلف دارند. برخی از باغبان ها از لامپ پرورش گیاه برای ترویج و تکثیر گیاهان پیوندی استفاده می کنند.
  4. لامپ فلورسنت رشد گیاه : لامپ فلورسنت برای گیاهان مشهورترین نوع این لامپ به شمار می رود. نمونه سنتی این لامپ فقط برای رویش و پرورش مناسب است و به فرآیند گل دهی کمکی نمی کند. اما نمونه جدیدتر این محصول، طیف نوری برای رشد گیاه در بخش های متنوع چرخه رشد را تولید می کند.لامپ های فلورسنت حرارت زیادی تولید نمی کنند. به همین علت، استفاده از آن ها برای گیاهان بی خطر است. این لامپ ها قیمت اقتصادی دارند و به شکل میله ای و حبابی تولید می شوند که بهتر است در فاصله ۳۰ سانتی متری از گیاه مورد استفاده قرار بگیرند.
  5. لامپ هالوژنی رشد گیاه : لامپ های هالوژنی تمام طیف نوری و طول موج لازم برای رشد گیاه را دارند اما حرارت زیادی تولید می کنند و باعث اتلاف انرژی می شوند.
  6. لامپ تخلیه گازی رشد گیاه : از جمله این لامپ ها می توان به لامپ های متال هالید و لامپ های بخار سدیم اشاره کرد. این نوع لامپ ها برای رشد گیاه بسیار مناسب و مفید هستند اما نسبت به دیگر انواع این لامپ، از قیمت نسبتاً بالایی برخوردارند. لامپ های متال هالید با تخلیه انرژی زیاد و تولید نور آبی، باعث افزایش رویش و رشد گیاهان می شوند.لامپ های بخار سدیم با طیف نوری قرمز و نارنجی، به رویش گل ها و گل دهی نیز کمک می کنند. گیاهانی که تحت تابش نور لامپ های بخار سدیم هستند، چندان بزرگ نمی شوند. به همین علت لازم است برای رشد کامل گیاه و بزرگ شدن شاخ و برگ ها، قبل از لامپ های بخار سدیم، از لامپ های متال هالید استفاده شود تا گیاهان گل بدهند
منطقه پوشش دهی لامپ رشد گیاه :
یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب لامپ برای گیاهان، توجه به منطقه پوشش دهی چراغ است. ناحیه ای که تحت پوشش نور لامپ و چراغ قرار می گیرد، نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال، چراغ های کوچک ۱۰۰ واتی می توانند مساحتی معادل ۴ فوت مربع را پوشش دهند.
زاویه پرتو لامپ رشد گیاه :
یکی دیگر از عوامل مهم و قابل توجه در خرید لامپ پرورش گل و گیاه، توجه به زاویه پرتو است. زاویه پرتوهای کوچکتر سطح پوشش دهی نوری را محدودتر می کنند اما PAR برای آن ها بیشتر است.زاویه پرتو چراغ باید متناسب با دوره رشد گیاه انتخاب شود. زاویه کوچک پرتو اغلب ۳۰ درجه و زاویه های بزرگ اغلب ۶۵ درجه در نظر گرفته می شود. چراغ هایی با زاویه نور بزرگ تر می توانند در نزدیکی گیاه نصب شوند. با این حال فاصله لامپ رشد تا گیاه به نوع و میزان نور مورد نیاز گیاه بستگی دارد.
خنک کننده در لامپ و چراغ شد گیاه:
سیستم خنک کننده در چراغ های ال ای دی رشد گیاه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. این امر بر روی عواملی هم چون بازده انرژی نور و بازده گرما تأثیرگذار است.بسیاری از لامپ ها مدارهای چاپی و هسته فلزی دارند به همین دلیل وجود هیت سینگ در آن ها الزامی است زیرا پایه فلزی این محصولات گرما را پخش می کند و مقدار زیاد این گرما ممکن است به گیاه آسیب وارد کند. علاوه بر این، وجود سیستم خنک کننده در لامپ ها سبب افزایش طول عمر آن ها نیز می شود.
سوالاتی که ممکن برای شما هم پیش بیاید :
مضرات لامپ رشد گیاه : مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان به یک دغدغه بزرگ برای دوستداران گیاه در منازل تبدیل شده است. استفاده از این لامپ ها در محیط منزل امکان پذیر است.این لامپ ها نه تنها هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارند، بلکه می توانند موجب رشد بیشتر سبزیجات در منزل و سلامت گیاهان آپارتمانی نیز بشوند. با این حال پیشنهاد می شود در هنگام کار با لامپ های بنفش، از عینک ایمنی و یو وی مخصوص استفاده کنید.
عمر مفید لامپ مخصوص رشد گیاه : عمر مفید این محصولات معمولاً ۵۰ هزار ساعت است.
فاصله گیاه تا لامپ : در محصولاتی با توان کم مانند واشرها، فاصله میانگین بین ۶۰-۴۰ سانتی متر برای گیاه مناسب است و درمحصولاتی با توان بالا مانند توان های ۱۲۰۰-۷۲۰ وات، فاصله ی میانگین ۱۲۰-۸۰ سانتی متر برای گیاهان مناسب است.
دستگاهی برای نمایش طیف نوری جهت اطمینان از خرید لامپ های رشد گل و گیاه : با استفاده از دستگاه طیف سنج، می توانید تست ریپورت این محصولات را مشاهده کنید و نانومترهای نوری ال ای دی را به صورت دقیق اندازگیری نمایید.
بعد از چه مدت باید لامپ رشد گیاه تعویض شود : هتر است پیش از این که لامپ دچار سوختگی شود آن را تعویض کنید. برخی از لامپ ها با گذشت زمان و با نزدیک شدن به اواخر عمر، نورشان کم می شود. به همین دلیل بهتر است پس از گذشت طول عمر مفید لامپ، آن را تعویض کنید. اغلب لامپ ها تقریباً ۲ الی ۳ سال عمر می کنند.

مطالبــــ وبلاگ

عکس شاخص ساخت power 0-30 v
خودت بساز
آلیا الکترونیک

ساخت منیع تغذیه 0 تا 30 ولت آزمایشگاهی با پاور کامپیوتر

در این آموزش فرا خواهید گرفته که چگونه قدم قدم یک پاور کامپیوتر را به یک منبع تغذیه آزمایشگاهی با قابلیت کنترل ولتاژ تبدیل کنید .
ولتاژ خروجی صفر تا 35 ولت
جریان خروجی حداکثر 8 آمپر
این آموزش تا اخر مطالعه کنید .

ادامه مطلب »
آموزش مدارات کاربردی
آلیا الکترونیک

مدار تستر اپتوکوپلر (pc817)

اپتو کوپلر pc817 یکی از پر کاربردترین قطعات الکترونیکی هست، که در سیستم های الکترونیکی استفاده می شود در این مقاله در ابتدا با اپتور کوپلر آشنا می شوید و سپس مدار تست اپتو pc817 را فراخواهید گرفت در پایان می توانید کلیه مدارات و نقشه های مورد نیاز را تهیه کنید.

ادامه مطلب »

دیدگاهای مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اینستاگرم یوتیوب واتس آپ واتس آپ تلگرام